Bridgerton - seriál po všetkých stránkach tak problémový, že ten bizár musíte vidieť aj vy! (názor)

Núdza vraj naučila Honzu bubnovat a prokrastinátorov nájsť si prácu, mňa osobne zase ani nie tak núdza ako hlad po audiovizuálnom odpočinku počas skúškového dohnal k zhliadnutiu historickej (historické minisérie na motívy literárnych diel zbožňujem a nesledujem prakticky nič iné) novinky na platforme Netflix - adaptácii literárnej série zo žánru historickej červenej knižnice z pera autorky Julie Quinn - Bridgerton. Som zástancom toho, že i odpočinkový seriál, či dnes často označovaný ako seriálový (či literárny) fastfood by mal mať svoju úroveň, nesnažiť sa z diváka urobiť hlupáka a držať určité štandarty, i napriek tomu, že ide ,,iba o odpočinok, relax." A pretože už pri sledovaní druhého dielu tohto dielka som mala také množstvo materiálu na kritiku, rozhodla som sa k tomuto dielku z dielne naozaj presýteného a jasne liberálne politicky orientovaného kinematografického gigantu vyjadriť, i keď iba v bodoch, ktoré mi počas sledovania a po ňom utkveli. Čiže ...

Pozitíva, ktoré bolo treba naozaj poctivo vyhľadať -

+ chémia niektorých postáv - bohužial, nie tých správnych - paradoxne, i postavy, ktoré v deji vystupujú ako súrodenci majú medzi sebou viac tenzie a skoro až erotického/príťažlivého dusna a chémie ako napríklad hlavný milenecký pár Daphne a Simon. Nie je úplne pochopiteľné, podľa čoho/koho bol vybraný herecký casting, no keď už i herci, ktorí hrajú príbuzenské vzťahy majú lepšie zladenie pred kamerou, oveľa lepšiu chémiu a občas si ako divák prajete, aby práve tí či tí dvaja hrali milenecké dvojicu, niečo je pravdepodobne zle. Ústredný pár je, okrem rasovej korektnosti skôr prototypom „súrodeneckého" vzťahu so zbytkami chémie, so skoro nulovou uveriteľnosťou vášne či hlbokého citu.

+ niektoré vybrané lokácie
- hlavne panstvá, ich interiéry, ale i u exteriérov sa občasne zadarilo

+ scéna zobrazujúca vyrovnávanie sa postáv s pocitom hnevu svojským spôsobom - pravdepodobne jediná
zaujímavá scéna z ôsmich dielov seriálu, postavy namiesto otvorenej slovnej hádky vyjadrujú svoju zlosť a rozhorčenie vo vlastných činoch a skrz svoje rozdielne záľuby (Daphné hrá náročnú skladbu na klavír, pričom Simon ju úmyselne prerušuje svojou streľbou na holuby). Scéna krásne zobrazuje rozdielne vysporiadavanie sa s hnevom, ale i ,,hádku bez slov," razantné a dôrazné hranie na piáno sa skrz strihy prelína s nabíjaním a s ohlušujúcou streľbou a vrcholí v jednom momente, akoby pomyselnom vrchole hádky, roztržky. Táto scéna, trvajúca však prekvapivo krátko je prevdepodobne jedinou, pri ktorej sa dá hovoriť o určitej kinematografickej práci režiséra, práci s kamerou pre zobrazenie istého symbolizmu či metafory, či používaní niečoho ako druhý významový plán.

Negatíva, ktoré sa už vyhľadávali podstatne ľahšie - 

- politická korektnosť a vskutku pestrý liberálny kolorit Anglicka roku 1813 - na začiatok treba upresniť, že je rozdiel medzi žánrovými kusmi tzv. fantasy či sci-fi, v ktorom rasa či etnikum daných postáv, t.j. hercov nehrá v podstate žiadnu rolu, fikčný svet je vskutku fikčný, bez opierania sa o reálie či historické skutočnosti (ako napr. v dielach high fantasy), ale buduje svoju vlastnú mytológiu, tak, ako tomu bolo napríklad pri seriáli Zaklínač, ktorý síce zo všeobecného povedomia, i skrz samotného autora a jeho národnosti vychádza z legiend a mytológie slovanských zemí, no nie je pevne zadefinovaný žiadnym chronotypom, čiže žiadnym časopriestorom, dej sa môže odohrávať v stredoveku, no rovnako i v úplne inom paralelnom vesmíre, v ktorom sa societa vyvíjala inak atď., nehovoriac o včlenení fantasy motívov a prvkov typu neskutočné bytosti a podobne, čím dielo nie je primárne ukotvené a teda ani určené, aké rasy a etniká majú hrať v jeho audiovizuálnom stvárnení a, samozrejme, dalo by sa argumentovať tým, že societa ako taká má svoj historicky a spoločensky ucelený pohľad na to, ako by mali vyzerať napríklad elfovia či víly, no tento pohľad je často skreslený národom, v ktorom daný mýtus vznikol a podobne, čiže naozaj neexistuje žiadne pevné pravidlo, prečo by fiktívne a nereálne postavy nemohli hrať akýkoľvek herci. Potom sa však dostávame práve k dielam ako Bridgerton - čiže k dielam, ktoré sú pevne ukotvené v určitom historickom a hlavne reálnom období, ktoré sa stalo, je historicky podložené osobnosťami či udalosťami a naviac, autor sám zdôrazňuje, že svoj fiktívny minisvet je zasadený v realistickom makrosvete, čiže porušovanie realistických bodov tohto makrosveta je prinajmenšom proti samotnej logike autora a princípov jeho diela. Tak je tomu aj tu, realisticky zobrazovaná spoločnosť Anglicka veľmi skorého 19.storočia z pôvodnej knihy je tu inkluzívnym spôsobom transformovaná na multikultúrnu societu na čele s černošskou kráľovnou, čiernymi vojvodami a podobne, pričom scenáristi majú ešte potrebu si tento fakt ospravedlňovať a vysvetlovať ho v deji divákovi, namiesto toho, aby ho prešli bez zjavných komentárov, keďže je tak nevýznamný a prirodzený. Divák teda dostáva príbeh vymyslený na mieru, v ktorom sa v alternatívnej histórii kráľ oženil s černoškou a tým vyzdvihol aj celú jej rasovú komunitu. Výborne. Scenáristi však servírujú i ďalšie skvosty, ako členov panstva s dredmi na hlave, ktoré sa vraj síce v istej podobe ,,copíkov" objavovali už v staroveku, no v podobe ako ju poznáme dnes až v tzv. rastafariánskej černošskej komunite na Jamajke. Okrem rasovej korektnosti, ktorá nie len dnes lomcuje celým západným priemyslom nesmieme, samozrejme, zabudnúť ani na sexuálne komunity, čiže sa predloha znova upravila a vložili sa do nej homosexuálne prvky či prvky orgií. Mimochodom, k tej korektnosti, nevšimla som si, že by v tejto absolútne fikčnej societe dostali priestory rasy ázijské, indiáni či inuiti, ale taký predsa v Anglicku danej doby nikdy neboli, však? Takže politická korektnosť na plné otáčky, a bude horšie.

nepresnosti v hudbe i tanci - pričom toto možno vnímať ako maličkosti, no dotvárajú komplexnú grotesknosť seriálu - znova sa vraciame k časovému začleneniu deja do historických reálií - čo má potom znamenať veľmi, ale veľmi netradičný, až podivný výber hudby, používanej na báloch, ktorá evokuje skôr moderné inštrumentálne skladby či hudobné variácie? No, čo je vyslovene k smiechu - čo znamenajú tie orchestrálne variácie na známe súčasné popové hity ako In my blood, Wildest dream či vrchol v podobe Bad Guy? Vyzerá to presne tak bizarne, ako to znie. Rovnako nulová snaha zachovať v choreografiách dobovosť tancov, postavy často tancujú v modernom tanečnom postavení nalepené telo na telo.

(Pri tomto bode si neodpustím poznámku, že som sa naozaj zamyslela nad tým, ako by pod týmto vedením vyzeral remake Pýchy a predsudku od BBC z roku 1995 - Colin Firth tancujúci v tesnom objatí s Jennifer Ehle na dobový hit Walking on Sunshine, pretože tak je to podľa režiséra inovatívne a trendy. - poznámka autorky)

- dialógy - ak naozaj niekto čakal od červenoknižnej predlohy dialógy na úrovni kvalitnej psychologickej drámy, asi je priveľmi naivný či neskúsený, tu však dialógy (a s nimi spojené herecké výkony) občas tak šuštia papierom, až je to k neuvereniu, aj keď sa väčšina hercov väčšinu času snaží slaboduchý scenár výkonmi aspoň ako-tak zachraňovať. Prepálené melodramatické výstupy či ničím nepodložené obviňovanie a neschopnosť sa rozprávať o banálnom probléme obsiahnuté v 15-minutovej scéne ako z plnokrvnej telenovely sú skoro samozrejmosťou.

- erotické scény - nepochybujem, že práve ony pritiahnu veľkú časť ženského publika, no sklamanie - tie buď nie sú prítomné vôbec (skoro na úplnom začiatku pilotnej epizódy, pravdepodne na pritiahnutie pozornosti ženských divákov sa objaví ničnehovoriaca scéna s nahým mužským zadkom) a potom štyri časti nič, alebo ako druhý extrém - neustále - v desaťminútovej kompilácií, pričom sa sexu postavy oddávajú na záhrade v panstve s možnosťou byť na očiach a na obdiv celému osadenstvu, t.j. sluhom sídla, či pri ktorom ich špehujú a ich vzdychom načúvajú slúžky a komorníčka. No aký to klenot humoru. Spracovaním scén na pomery dnešnej doby a rozvinutej sexuálnej propagandy na každom kroku sa však nie je pričom červenať, scény nie sú ani kreatívne koncipované, ani dostatočne vášnivé.

- scenár ako taký - historická červená knižnica a jej dielo naozaj nedokáže premisou či zápletkami vystačiť na osem hodinových epizód, to je snáď jasné i divákovi, ktorý tento typ literatúry nepozná. Čo sa deje tu je, že prvé štyri epizódy nemajú absolútne žiadne konzistentné tempo ani hlbšiu zápletku, dali by sa tematicky zhrnúť do jednej epizódy a repetetívnosť scén je naozaj zúfalá, ak berieme v podtaz, že divákovi sa sledovanie štyroch epizód zdá ako sledovanie desiatich. Celá tuctovitá zápletka je skúsenejšiemu čitateľovi, ale i divákovi na smiech, dokonca i určená cieľovka, čiže ženy v mladom a strednom veku nemôže brať vážne podobnú premisu, hlavne ak je donekonečna naťahovaná ako tu.  Odhliadnuc však od toho, asi od piatej epizódy sa dej naozaj minimálne pohne, avšak divák to pocíti a možno získa i dojem, že sa bude diať niečo nové, iné, no je to naozaj iba jeho zbožné prianie. Dej totiž znova začne stagnovať, iba na inom mieste a v iných kulisách, s prídavkom epizodických a v dnešnej dobe ničím nezaujímavých erotických scén ústrednej dvojice s naozaj slabou chémiou, čo je na udržanie maximálnej pozornosti naozaj málo. Rovnako nezaujímavo je spracovaná aj podzápletka, kto je tajomnou pisateľkou bulvárneho plátku. Nedá sa nevšimnúť si i naozaj nešťastne vyriešenej expozície, kedy sú v prvých dieloch všetky postavy predstavené divákovi naraz, nárazovo, čím sa v jednej chvíli nakumuluje na obrazovke asi 30 rôznych postáv, ktorých mená si predlohy neznalý divák nemá šancu zapamätať. (Ja si ich nepamätám už teraz a to som sériu (v čase písania článku) dopozerala pred jedným dňom - poznámka autorky)

----------------------------------------

V diváckych recenziách sa často objavuje i kritika kostyméra a návrhov kostýmov, ktoré vraj pôsobia umelo, nekvalitne, to je však v tomto prípade pravdepodobne to posledné, čo by na tomto diele mal divák kritizovať. Je očividná snaha Netflixu ryžovať túto sériu (pravdepodobne podľa úspechu v sledovanosti) až dokonca, čiže do sfilmovania celej knižnej predlohy, obsahujúcej 8 kníh, čo je, samozrejme, asi dobrý marketingový nápad, no veľmi smutný nápad po stránke tvorby diela bez vyššej úrovne kinematografie či dokonca pointy. Seriál je totiž tak ľahko zabudnuteľný a neinovatívny, že divák nemá šancu si do sfilmovania ďalšej série zapamätať čo i len mená postáv, nieto ešte vykonštruovaný, tuctový a ničím nezaujímavý dej. Je však viac ako pravdepodobné, že nadšených divákov si dielo nájde, či už vďaka nenáročnosti ich samotných, či ich potrebe ,,pri niečom vypnúť," či ešte pravdepodobnejšie - vidieť svoju obľúbenú knižnú sériu na filmovom plátne. 

Druhé Panství Downton (tak bol vraj seriál prvotne mienený, ako odkaz britskej produkcii) sa teda na obrazovkách pravdepodobne konať nebude, no vysoké percento zhliadnutí tohto seriálu dozaista zaistí i koronakríza a s ňou spojený audiovizuálny hlad a smäd po našej i svetovej filmovej produkcii, dokázaný úspechmi i takých nevkusných a inak ľahko zapadnuteľných diel ako 365 dní a iných. Ostáva len dúfať, že tento počin je ojedinelý a iné spoločnosti nenapadne sfilmovať iné série historických romancí na jedno kopyto od L. Kleypas či T. Medeiros. Teda aspoň pre zachovanie môjho mentálneho zdravia.

1 komentár:

  1. AKO SOM ZÍSKAL SVOJHO BÝVALÉHO MANŽELA SPÄŤ POMOCOU SKUTOČNÉHO A ÚČINNÉHO KÚZLA OD DR Sunny Volám sa Lydia Gomez, nikdy som si nemyslela, že sa budem znova usmievať, Môj manžel ma opustil s dvoma deťmi na jeden rok, Všetky snahy priviesť ho späť zlyhali Myslel som si , že ho už neuvidím , kým som nestretol pani menom Maria , ktorá mi povedala o čarodejníkovi Dr. Sunny . Dala mi jeho e - mailovú adresu a mobilné číslo a ja som ho kontaktoval a on ma uistil , že do O 48 hodín sa môj manžel vráti ku mne, O menej ako 48 hodín sa môj manžel vrátil a začal prosiť o odpustenie, že je to práca diabla, takže som stále prekvapená týmto zázrakom, nemohla som otehotnieť, ale akonáhle kúzlo bolo zoslané, otehotnela som a porodila svoje tretie dieťa, ak od neho potrebujete pomoc, môžete ho kontaktovať prostredníctvom: e-mail: drsunnydsolution1@gmail.com alebo WhatsApp alebo mu teraz zavolajte: +2348082943805.​
    Dr.Sunny tiež lieči:
    1. HIV / AIDS
    2. HERPES 1/2
    3. RAKOVINA
    4. ALS (Lou Gehrigova choroba)
    5. Hepatitída B?
    6. Vyhrajte v lotérii
    7.Ak chcete otehotnieť

    OdpovedaťOdstrániť

Odporúčané články